top of page
חיפוש

איך לבחור קסדה?

עודכן: 31 בדצמ׳ 2023

אם הגעת לכאן משמע שאתה בדרכך אל העולם המופלא של דו גלגלי, או שאתה כבר נהנה בעולם זה ומחפש לחדד ולדייק את בחירת הקסדה הבאה שלך.

כפי שכבר הבנת עולם הדו גלגלי זה הרבה יותר מבחירת אופנוע וזהו, להבדיל מענף הרכב בתוך עולם האופנועים עליך לדאוג לביטחונך על ידי ציוד מיגון ועזרים נוספים.

הקסדה, היא פריט הבטיחות החשוב ביותר בתוך עולם האופנועים ויש לדאוג לכך שבחירתה תהיה נכונה מדויקת ומתאימה לצרכים שלך.


כיצד מתחילים

נפרק את בחירת הקסדה למספר שלבים שיש לקחת בחשבון:

  • סוג/סגנון האופנוע/הרכיבה

  • אופי השימוש

  • צורת ראש ומידה

  • חומרים המרכיבים את המעטפת

  • עזרי בטיחות

  • עזרי נוחות

  • שדה ראייה

  • משקל

  • תקן

סוג/סגנון אופנוע/רכיבה

קסדות מיוצרות בהתאמה לסגנון הרכיבה, כלומר קסדת סופר ספורט בנויה כך שפתחי האוורור מקבלים הכי הרבה כניסת אוויר כאשר הרוכב רכון לכיוון הכידון. כמובן שגם האווירודינמיות שונה מקסדה לקסדה, בהתאם לתנוחת הרכיבה.


דוגמה נוספת היא שדה הראייה, יצרני קסדות משקעים אלפי שעות לייצר מפתח שדה ראייה אופטימלי לאותו סגנון הרכיבה. מכאן אנו מבינים שקסדת סופר ספורט פחות תתאים לרוכב שנמצא על אופנוע נייקד או קאסטום, ולהיפך. דוגמה טובה נוספת היא קסדת אדוונצר (dual sport) אשר משלבת מצחייה וצורה שונה באיזור הסנטר.


אופי השימוש

במידה והינך משתמש באופנוע קרי בקסדה באופן יום יומי אזי עדיף להשקיע בקסדה איכותית יותר המורכבת מחומרים איכותיים ובכך תחזיק מעמד ליותר זמן. קסדות איכותיות בדרך כלל גם יכללו כל מיני עזרי נוחות (נרחיב בהמשך).

במידה ואתה רוכב באופן קבוע בקבוצת רכיבה אז בחירה בקסדה עם מקום יעודי להתקנת דיבורית עלולה להתאים לצרכים שלך יותר. (כיום ניתן להתקין דיבוריות כמעט בכל קסדה)

במידה ואתה שליח וזקוק לשוחח עם אנשים מבלי להוריד את הקסדה מהראש אז קסדה מודולרית (נפתחת) תתאים לך מאוד.


צורת ראש ומידה

לכל אחד יש מבנה גוף שונה, וגם מבנה ראש שונה. בעולם שלנו, המונח המקצועי הוא עגול אובאלי (round oval). בעולם הקסדות יש שלושה סוגים של מבנה ראש:

  • ארוך אובאלי (Long Oval) - פנים צרות מאוד וארוכות

  • בינוני אובאלי (Intermediate Oval) - פנים לא צרות ולא עגולות מדי (רוב האוכלוסייה)

  • עגול אובאלי (Round Oval) - פנים מאוד עגולות

מבנה הראש שלך ישפיע על האופן בו הקסדה יושבת לך על הראש. הקסדה יכולה ללחוץ באזור אחד ולהיות משוחררת יותר באזור אחר. באופן כללי, קסדה צריכה לשבת על הראש בצורה נוחה ללא יותר מדי לחצים ואזורים משוחררים.

לאחר שהבנת איזה מבנה ראש יש לך, הדבר הבא הוא למדוד את היקף הראש. קח סרט מדידה גמיש (כמו של תפירה) ומדוד את ההיקף של הראש מעל קו הגבות ומאחורי האוזניים. את המידה שמדדת יש להצליב עם טבלת המידות של אותו יצרן קסדות בכדי לקבל את מידת הקסדה המתאימה לך.

חומרים המרכיבים את המעטפת

כיום קסדות עשויות משלושה מרכיבים עיקריים

  • פלסטיק מוזרק

  • פיברגלס

  • סיבי קארבון

קסדות עשויות פלסטיק מוזרק יהיו הזולות ביותר ליצור ולפי כך הזולות ביותר לרכישה.

אולם, היות וחומר זה הרבה פחות חזק משני החומרים האחרים, ישנו צורך ביותר חומר ולכן קסדות אלו יהיו הכבדות ביותר.

קסדות עשויות פיברגלס ו/או תרכובות פיברגלס יהיו קלות משמעותית מקסדות פלסטיק מוזרק. ייצור קסדות אלו מצריכות עבודה אנושית רבה ולכן יהיו יקרות יותר. החומר עצמו הינו קשה יותר ולכן בעת פגיעה, פיזור האנרגיה יהיה בתצורה של שברים וסדקים רבים.

קסדות עשויות מסיבי קארבון ו/או תרכובות סיבי קארבון יהיו הקלות ביותר. כאן גם תהליך העבודה מורכב והחומרים יקרים יותר ולכן קסדות אלו יהיו היקרות ביותר.

נקודות למחשבה בחומרים: בכל אחד מסוגי הקסדות שציינו למעלה יש סוגים שונים ורמת איכויות בחומרים עצמם. לדוגמה: בקסדת פלסטיק מוזרק החומר פוליקרבונט הינו הטוב ביותר. גם בעולם סיבי פחמן יש המון סוגים ואיכויות כאשר כיום המוביל בתחום הקסדות הינו 3K carbon fiber.


עזרי בטיחות

כל הקסדות הנמכרות היום הינן בטיחותיות (בהנחה שלכולם יש תקן מתאים). אבל ישנם מספר עזרי בטיחות שלא נמצאים בכל קסדה ויוצרים רמה חדשה של בטיחות.

  • סגירת דאבל די (double D) הקיימת בכל קסדות Bell, נחשבת עד היום למנגנון רכיסה הבטוח ביותר.

  • שליפה מהירה של כריות הלחיים בעט מקרה חירום (emergency cheek pad removal) מנגנון חשוב ביותר למניעת נזק רפואי בעט שליפת הקסדה (על ידי צוותי רפואה) לאחר תאונה.

  • משקף שמש פנימי (drop down sun visor) מאפשר מניעת הסתנוורות ברכיבה ביום וקיפולו ברכיבה בחושך. קיים בדגמי RS2, ו-SRT Modular.

  • משקף פוטוכרומטי (photochromic visor) משקף הקסדה עצמו מתכהה בשמש ומתבהר חזרה בחושך. מגיע ברכישת קסדת Bell Qualifier DLX Mips וניתן גם לרכישה בנפרד.

  • טכנולוגית מיפס (Mips) אשר פותחה על ידי חברת BELL וכיום יותר ויותר יצרנים מעוניינים ליישם בקסדות שלהם. טכנולוגיה זו מאפשרת פיזור אנרגיה הנוצרת מפגיעה סיבובית ומאפשרת הפחתה של לחץ על רקמות המוח. הטכנולוגיה הזו קיימת במספר דגמים: Star Mips, Qualifier Dlx Mips.

  • טכנולוגית פלקס (Flex) אשר פותחה על ידי חברת BELL ונמצאת רק בקסדות BELL Racestar Flex נכון להיום, הינה מערכת דומה ל-MIPS אבל לוקחת את הטכנולוגיה כמה צעדים קדימה באמצעות ישום מספר שכבות ריבוד. ניתן לקרוא עליה עוד כאן.

כפי שניתן לראות ישנם המון עזרי בטיחות אשר מפחיתים משמעותית את הסיכון לפגיעה בראש שלך, לך רק נותר לשאול את עצמך כמה הראש שלך חשוב.... וכנראה שהוא מאוד חשוב לך.


עזרי נוחות

היות וקסדה על הראש למשך זמן רב יכול להפוך לחוויה לא הכי נוחה, ישנם קסדות אשר מציעים עזרי נוחות בכדי להנעים ולפנק את הראש.

  • פתחי אוורור, בכל הקסדות נמצא פתחי כניסת אוויר אבל בכדי לקבל זרימה אפקטיבית יש לבחור בקסדה עם פתחי יציאת אוויר ותעלות אוויר רחבות.

  • משקף פינלוק (Pinlock) פנימי מונע הצטברות אדים על המשקף בחורף

  • חומרים איכותיים אשר מנדפי זיעה בכל הריפודים בתוך הקסדה

  • ריפודים פריקים לטובת כיבוס ונקיון

  • מיקום יעודי למערכת דיבורית

  • משקף פוטוכרומטי מאפשר רכיבה גם בשמש וגם בחושך ללא צורך בהחלפת משקף לכהה ושקוף.

שדה ראייה

נושא חשוב אם לא החשוב ביותר הוא כמה שדה ראייה יש ואיכות שדה הראייה. השאלה אותה תצטרך לשאול את עצמך היא, כאשר אתה עם קסדה על האופנוע כמה מהקסדה אתה רואה? כמה כלפי מטה, מעלה וכמובן לצדדים (כאשר אתה זורק מבט לאחור). כמובן שבדפי המוצר ירשמו את נתוני מפתח שדה הראייה אבל הבדיקה הטובה ביותר היא כאשר אתה יושב על האופנוע עם הקסדה על הראש ומדמה את כל מצבי הרכיבה שלך.

נקודה נוספת מאוד חשובה היא מה מידת העיוות במשקף. ישנם שלוש רמות איכות אופטיות למשקפים. המונח נקרא Optically-Corect ושלושת הרמות הינם Class 1,2,3 כאשר Class 1 הינה הטובה ביותר.


משקל

כפי שכבר הבנת השאיפה לקסדה קלת משקל היא ברורה. קסדה קלה = רכיבה נוחה. אבל (כן, יש אבל), פיזור נכון של משקל הקסדה חשוב לא פחות ובמקרים אפילו חשוב יותר.

אם פיזור המשקל לא נעשה בצורה נכונה על ידי היצרן הדבר יגרום לתחושת עומס על חלקים שונים בכתפיים, צוואר ועורף. ולכן גם כאן רק חבישת הקסדה תוכל לאפשר לך להרגיש זאת.

תקן

ישנם שלוש תקנים מרכזיים בעולם הקסדות: DOT, ECE, SNELL. בישראל כמו באירופה אנו משתמשים בתקן ECE אשר מחמיר הרבה יותר מהתקן האמריקאי DOT.

יחד עם זאת אם אתה מתכוון לרכוב במסלולי מירוצים בחו"ל אז ישנם מספר מסלולים אשר מחייבים גם שהקסדה תעמוד בתקן SNELL. כמו כן ישנם מס מדינות עם תקנים מקומיים כגון יפן, אוסטרליה וניו זילנד.


לסיכום יש מספר לא מבוטל של נתונים, חומרים, מרכיבים ומחירים אשר יש לקחת בחשבון. אבל הכי חשוב זה לזכור להנות מהתהליך וכמובן להישאר בטוח.

אם עדיין אתה מתלבט איזו קסדה הכי תתאים לך, הצוות שלנו ישמח לסייע לך!





1,293 צפיות0 תגובות
bottom of page